,

ماهي أفضل الدول العربية وأسوأها بالمساواة بين المرأة والرجل؟


الفجوة بين حقوق النساء والرجال ما زالت تتسع، عندما يرتبط الأمر بحقوق التعليم، والاقتصاد، والسياسة، وحتى الصحة. ولكن، تبقى بعض الدول أفضل من دول أخرى لدى مقارنة المساواة بين الجنسين.

ما هي الدول التي تتمتع فيها المرأة بأكبر قدر من المساواة؟

وبحسب “تقرير الفجوة بين الجنسين” الذي أطلقه منتدى الاقتصاد العالمي للعام 2015، فإن الدول العشر التي تتميز بـ”فجوات” أقل فيما يرتبط بحقوق الجنسين، على صعيد مشاركة النساء في الاقتصاد، وسوق العمل، والتحصيل العلمي، ومستوى العناية الصحية، والتمكين السياسي، هي: آيسلندا أولاً، تليها النرويج ثانياً، ثم فنلندا ثالثاً، فالسويد رابعاً، وأيرلندا خامساً، ورواندا سادساً، والفلبين سابعاً، وسويسرا ثامناً، وسلوفينيا تاسعاً، ونيوزيلندا عاشراً. ويذكر، أن هذه المقاييس لا تعتمد المقارنة بين الدول بقدر قياس المساواة في مشاركة الموارد الموجودة في أي بلد بين الجنسين.

Women jog in Reykjavik center on April 21, 2009. Iceland's interim left-wing government looks set to win the country's forthcoming elections, according to a new opinion poll published today. The survey conducted by the Icelandic daily newspaper Morgunbladid predicts the Social Democrats will win 30.5 percent of the votes, while its current coalition partner the Left-Green party will pick up 25.9 percent in Saturday's election. The parties formed a coalition when the previous administration led by the right-wing Independence Party collapsed after a series of protests against its response to the global economic crisis. AFP PHOTO / OLIVIER MORIN (Photo credit should read OLIVIER MORIN/AFP/Getty Images)

واحتل اليمن المرتبة 145 كأسوأ دولة لمعيشة المرأة، في التقرير للسنة العاشرة على التوالي، تليه باكستان في المرتبة 144، وسوريا في المرتبة 143.

A Yemeni woman shouts slogans against President Ali Abdullah Saleh's regime during a protest in Sanaa on October 24, 2011, as he welcomed a UN resolution urging him to quit but failed to say if he will comply and resign, according to the state news agency. AFP PHOTO/MOHAMMED HUWAIS (Photo credit should read MOHAMMED HUWAIS/AFP/Getty Images) Pakistani villagers wait to receive relief supplies outside a military camp in Mithi, the capital of Tharparkar district, some 300 kilometres from Karachi on March 11, 2014. At least 62 children have died in a district of southern Pakistan where thousands are suffering from malnutrition, officials said. AFP PHOTO/Rizwan TABASSUM (Photo credit should read RIZWAN TABASSUM/AFP/Getty Images)

أما دولة تشاد الإفريقية فحلت في المرتبة 142، تلتها إيران في المرتبة 141. واحتل الأردن المرتبة 140، يليه المغرب في المرتبة 139. أما لبنان فحلّ في المرتبة 138، تليه مالي في المرتبة 137. وحلت مصر في المرتبة 136، وعمان في المرتبة 135، والسعودية في المرتبة 134.

Moroccans shout slogans and hold placards during a demonstration in Rabat on July 6, 2015. The protesters demonstrated for freedom and against the arrest of two Moroccan women after their outfits were deemed inappropriate as they strolled through an open-air market in the southern city of Agadir; and against the assault of a gay man in the city of Fez. The women were arrested on June 16 and charged with "gross indecency." AFP PHOTO/ FADEL SENNA (Photo credit should read FADEL SENNA/AFP/Getty Images) A woman holds a placard denouncing domestic violence during a rally on the "International Women's Day" on March 8, 2014 in front of the National Museum in the capital Beirut. The "International Women's Day" dates back to the beginning of the 20th Century and has been observed by the United Nations since 1975. AFP PHOTO / ANWAR AMRO (Photo credit should read ANWAR AMRO/AFP/Getty Images)

واحتلت الكويت المرتبة الأولى عربياً (117) فيما يخض المساواة بين المرأة والرجل، تلتها الإمارات بالمرتبة 119، وقطر بالمرتبة 122، والبحرين بالمرتبة 123. وحلّت تونس في المرتبة الخامسة (127)، حيث تشارك النساء في ملكية نصف الشركات في البلاد.

United Arab Emirates' Minister of State Reem Al Hashemi addresses the Millennium Development Goals Summit at the United Nations headquarters in New York, September 20, 2010. AFP PHOTO/Emmanuel Dunand (Photo credit should read EMMANUEL DUNAND/AFP/Getty Images) DOHA, QATAR - JANUARY 04: Arabic women walk alongside the skyline of the West Bay area in Doha on January 4, 2011 in Doha, Qatar. The International Monetary Fund (IMF) recently reiterated its projection for the Qatari economy with predictions of double digit growth for 2010 and 2011. Though natural gas and petroleum production are still the biggest two single sources of income, the non-energy sector overtook oil and gas in Qatari GDP for 2009. Qatar is heavily dependant on foreign labour from countries such as India, Sri Lanka, Bangladesh, the Phillipines and other Arab countries. Foreigners make up approximately two thirds of the Qatari population. The FIFA world cup 2022 will takes place in Qatar. (Photo by Christof Koepsel/Getty Images) A Bahraini Sunni woman casts her vote at a polling station in the city of Rifaa, south of the capital Manama, on November 22, 2014, as the Gulf kingdom holds municipal and legislative elections. Voting began in Bahrain's first legislative elections since a failed pro-democracy uprising in 2011, with the opposition boycotting the polls. AFP PHOTO / MOHAMMED AL-SHAIKH (Photo credit should read MOHAMMED AL-SHAIKH/AFP/Getty Images)

ويُذكر، أن نسبة 3 في المائة من النساء فقط في باكستان يمتلكن حساباً مصرفياً، فيما لا تتجاوز مشاركة النساء في قطاعات العمل غير الزراعية في الأردن نسبة الـ16 في المائة بحسب موقع سي إن إن بالعربي.

وأظهرت إحدى الدراسات أن الرجل في لبنان يتلقى أجراً أعلى بنسبة 16 في المائة مقارنة بدخل المرأة، في ظل التساوي بالمستوى التعليمي والخبرة والمرتبة في العمل.

أما أفضل دولة عربياً لعمل المرأة فهي البحرين، والتي تتميز بأعلى نسبة مساواة في الدخل بين الجنسين، وتليها قطر، والإمارات.

واحتلت النرويج أعلى قائمة المشاركة في الاقتصاد وفرص العمل للنساء حيث تبلغ نسبة البطالة بين النساء 3.3 في المائة، مقارنة بـ 3.7 في المائة بين الرجال. وجاءت بعدها باربادوس في المرتبة الثانية، وبوروندي في المرتبة الثالثة. وحلّت السويد رابعاً، وآيسلندا خامساً، والولايات المتحدة سادساً.

أما اليمن فحلّ في المرتبة الـ 142 في قائمة أسوأ الدول لتعليم المرأة، فيما اُعتبرت الكويت الأفضل عربياَ في تعليم المرأة، إذ احتلت المرتبة 77.

وحلّت قطر في المرتبة 144 ما قبل الأخيرة في قائمة أسوأ الدول لتمكين المرأة سياسياً. ورغم أن النساء القطريات امتلكن حق التصويت في العام 2003، إلا أنه لا يوجد قانون ينص على كوتا معينة لمشاركتهنّ في مجلس الشورى مثلاً.

واحتل لبنان المرتبة 143، حيث لا تشكل النساء سوى ثلاثة بالمائة من أعضاء البرلمان. وأتت عمان في المرتبة (142)، تلتها الكويت في المرتبة (141)، واليمن في المرتبة (140). وحلّت مصر في المرتبة (132) في قائمة أقل الدول تمكيناً للمرأة سياسياً في العالم. أما السعودية فحلت في المرتبة 121.

أما أفضل الدول من ناحية تمكين المرأة سياسياً فهي أيسلندا وفنلندا والنرويج، ونيكاراغوا في أمريكا الوسطى، فالسويد وآيرلندا. ويذكر، أن بنغلاديش والهند حلّتا في قائمة أكثر عشر دولٍ تمكيناً للمرأة سياسياً أيضاً. أما عربياً، فاُعتبرت الجزائر أفضل دولة تمكيناً للمرأة، بأعلى مشاركة أنثوية في البرلمان.